تابستان وبرنامه | آبتین دانلود|دانلود فیلم|دانلود آهنگ



تابستان وبرنامه

بعضی از والدین با ثبت نام
فرزندان خود در کلاس های مختلف ورزشی ،هنری ، علمی و آموزشی بخشی از این
وقت ها را پر می کنند ; تا این اوقات برای بچه ها پربارتر باشد .این کلاس
ها در برخی موارد به اصرار والدین می باشد و بازدهی و جذابیت چندانی برای
بچه ها ندارد  .چرا که در طول سال تحصیلی بچه ها با کتاب و درس به اندازه ی
کافی سر و کار داشته اند و دیگر ظرفیت و حوصله ی کافی را برای کتاب و مشق
ندارند.

تعدادی از دانش آموزان نیز با
سرگرم شدن با تلویزیون ، بازی های رایانه ای ، تبلت و گوشی اوقات فراغت خود
را پر می کنند که متاسفانه اصلا مفید نیست و آنان را دچار ناراحتی های
روحی ، روانی و جسمی کرده و از زندگی واقعی و کسب مهارت ها برای آن باز می
دارند.

حال اگر بتوانیم برنامه ای
ترتیب دهیم که به دور از مطالب تئوری و کلاسی ،اوقات فراغت دانش آموزان پر
شود برای آنان جذاب و مفید خواهد بود . این برنامه ها در عین جذابیت ،باید
به ارتقای  مهارت های زندگی بچه ها بینجامد.

در زیر برنامه ای تدوین شده است
که در آن سعی شده ضمن جذابیت  و شادی بخشی برای بچه ها ،مهارت های روانی –
حرکتی آنان را رشد و توسعه دهد. این برنامه برای دو گروه سنی تدوین شده
است .

 گروه اول :کودکان ۷ تا ۱۱ سال است که می توانند در یک کلاس ،با کمک هم و مربی ، این برنامه ها را اجرا کنند. عنوان این برنامه می تواند” بازی و سرگرمی  “باشد.

گروه دوم :
بچه های ۱۲ تا ۱۴ سال است  . که در یک کلاس با مربی –که با این گونه با
مهار ت ها آشناست – کارمی کنند . عنوان این برنامه برای این گروه سنی ” کار و سرگرمی” در نظر گرفته شده است.

الف   برنامه ی بازی و سرگرمی

در برنامه ی  “بازی و سرگرمی
“یک کلاس حدود چهل متر مربعی لازم است که در وسط آن ،یک میز به ابعاد حدود ۵
در ۲ متر قرار گیرد و بچه ها که حداکثر پانزده نفر هستند، دور آن بر روی
صندلی نشسته و با کمک مربی برنامه ها ی آموزشی و سرگرمی را اجرا کنند.

 برنامه هایی که برای این کلاس
در نظر گرفته شده است شامل :نقاشی ، برش اشکال روی کاغذ ، ساخت کاردستی های
کاغذی ، پارچه ای ، مقوایی و چوبی و چسب کاری ،مجسمه سازی با گل و خمیر
بازی ،سرود و آواز و موسیقی، بازی های کودکانه ،مسابقات ورزشی سبک ، اردوها
ی تفریحی در طبیعت اطراف شهر در یک روز هفته و….انجام می شود .

اجرای این برنامه ها می تواند
ضمن پر کردن وقت دانش آموزان ،روحیه ی همکاری و کار جمعی را در آنان بالا
برده و ضمن سرگرم شدن ،مهارت های زیادی را کسب کنند.

این برنامه در مدارس ابتدایی و راهنمایی یا کانون های فرهنگی هنری آموزش و پرورش می تواند اجرا گردد.

ب- برنامه ی “کار و سرگرمی “

در کلاس های ” کار و سرگرمی ” ،
برنامه ها کما بیش مانند برنامه ی بازی و سرگرمی خواهد بود با این تفاوت
که با توجه به توانمندی بیشتر جسمی  این گروه سنی نسبت به گروه الف ، در
این کلاس ها چنین برنامه هایی قابل اجراست :

کار بر روی ورق های نازک فلزی و
برش آن ها با قیچی های حلب بر و شکل دادن به آن ها ،ساختن احجام هندسی و
دیگر قطعات ،سوراخ کاری با دریل دستی کوچک ، پرچ کاری، لحیم کاری با هویه ی
 برقی ،کار با اره های چوب بری، چوب سازی ،ساخت قطعات چوبی ساده مثل
چهارپایه ، اسباب بازی ها ، قطعات چوبی و اتصال آنان با میخ و چسب چوب .

 ساخت این قطعات، عموما به صورت
گروهی مثلا گروه های ۳ تا ۵ نفره است که یک نفر به عنوان سرگروه   انتخاب
می شود . در ساخت هر قطعه سعی می شود سر گروه عوض شود تا مهارت رهبری در
بچه ها تقویت شود. از دیگر برنامه هایی که برای این  گروه سنی  در نظر
گرفته شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد . در این برنامه اجرای سرود ،
آواز و موسیقی، نقاشی ، خاطره نویسی و گزارش نویسی ، آموزش قرآن ،مسابقات
ورزشی

، اردوهای تفریحی در طبیعت
ومسابقات سرگرمی مانند مسابقه ی بیست سوالی ،طرح چیستان و …که هر هفته
اجرا می شود . همچنین کار با مصالح ساختمانی مثل ساخت خانه ها و قلعه هایی
کوچک با آجر ،سفالگری و مجسمه سازی با گل و گچ  از دیگر برنامه های جذاب و
مفید برای این گروه سنی است . ساخت وسایل برقی ساده مثل مدارات الکتریکی
ساده موتور الکتریکی و…نیز می تواند برای بچه ها سرگرم کننده و جذاب
باشد.

اجرای این برنامه ها با توجه به
تنوعی که در آن ها وجود دارد کسل کننده نخواهد بود و از آنجا که بچه ها در
این دوره ها مهارت های عملی را می آموزند کم کم با مشاغل هم آشنا می شوند .

این برنامه ها با توجه به امکاناتی که لازم دارد در مدارس راهنمایی یا هنرستان های فنی قابل اجرا است .: صدای معلم


عمر از گران بهاترین و عظیم ترین و مفید ترین نعمت هائی است که حضرت حق از
باب لطف و رحمت و عنایت و محبتش به انسان مرحمت فرموده است.در معارف الهیه
از عمر به عنوان سرمایه تجارت مادی و معنوی یاد شده ، و از دنیا به عنوان
تجارت خانه سخن به میان آمده ، و از انسان تعبیر به تاجر شده است. این تاجر
باید با تکیه بر معرفت و آگاهی و بینش و بصیرت و درس گرفتن از تجربه
عاقلان و خردمندان باسرمایه تجارتش به آبادی دنیا و آخرت و معاش و معاد و
سعادت امروز و فردایش بر خیزد .
عمر را اگر تقسیم به سه بخش کنیم : دوران کودکی و خردسالی ، دوران نوجوانی و
جوانی ، دوران پیری و کهن سالی باید بگوییم قله ارزشش ، و اوج کمالش ، و
نهایت قدرت و قوتش جوانی است ، که باید این زمان را با همهٔ وجود غنیمت
دانست ، و از این مایه الهی در این فرصت طلائی نهایت بهره و استفاده را
برد. چـنین گفـت روزی بـه پیـری جــوانی کـه چـون است بـا
پیـریت زنـدگانیبه گفتش در این نامه حرفی است مبهم که معنیـش
جز وقت پیــــری ندانیجـوانی نگــهدار کایــن مرغ زیبـــــا
نمـــاند در ایــن خـــانه استخوانیچـو من گنـج خود رایگان دادم از دست
تـو گـر مـی تـــوانی مده رایـگانیاز آن بـرد گــنج مــرا
دزد گیـــــتی که در خــواب بـودم گــه پاسـبانیپشیمانی پس
از بر باد دادن جوانی سودی ندارد ، و حسرت خوردن بعد از نابود شدن این مایه
عظیم انسانی بهره ای باز نمی گرداند.جوانان نه فقط در تابستان که زمان
تعطیل مدارس و آموزشگاه ها و دانشگاه ها ـ ست باید از فرصت جوانی به
نیکوترین صورت استفاده کنند ، بلکه لازم است از لحظه به لحظه جوانی تا این
مایه عظیم تجارتی در اختیار است استفاده کنند .
جوانان چون در تابستان فعالیت درسی و علمی و پژوهشی خود را تا حدی کاهش می
دهند و فراغت بیشتری به دست می آورند واجب است برای تبدیل این بخش از مایه
عظیم عمر به امور مثبت و جهات با منفعت همراه با مشورت و استفاده از تجربه
های گران قیمت دیگران به برنامه ریزی صحیح اقدام کنند.بخشی از ایام تابستان
را به مطالعات مفید در رشته های مختلف علمی چون تاریخ جهان ، تاریخ ایران ،
آداب و رسوم ملت ها ، شرح حال دانشمندان ، مخترعان ، قهرمانان فکری و علمی
و ملی اختصاص دهند و حداقل چهار ساعت از بیست و چهار ساعت شبانه روز خود
را در این زمینه کار کنند و در کنار مطالعات خود یادداشت برداری نمایند و
منبعی منظم از نتایج مطالعات خود را فراهم کنند که در آینده بتوانند به
مطالب لازم به سهولت دست یابند و دیگر افراد خانواده و دوستان و عاشقان
امور علمی از آن استفاده نمایند.
و بخشی دیگر را به ورزش به ویژه پیاده روی ، شنا ، ورزش باستانی ، و یا هر
ورزشی که مورد علاقه آنان است اختصاص دهند که بدن دچار سستی و تنبلی و
بیماریهای آزار دهنده نگردد.و بخشی را ویژه کمک به پدر و مادر در کارهای
بیرون و منزل قرار دهند تا بار طاقت فرسای زندگی را بر دوش آن بزرگواران
سبک کنند ، و خود را بیش از پیش محبوب قلب ملکوتی آنان نمایند و علاوه بر
همه اینها از پاداش عظیم خدمت به پدر و مادر که حضرت حق در دنیا و آخرت
برای فرزندان اختصاص داده بهره مند گردند. و چنانچه در بخش کشاورزی به سر
می برند ، با کمال شوق و رغبت به کشاورزان همسایه و غیر همسایه کمک و یاری
رسانند ، و در حد یاری خود به تولید کشور بیفزایند و از وابستگی مملکت به
بیگانگان بکاهند
.
و بخشی از اوقات فراغت خود را درفرصت تابستان به حفظ پاره
ای از سوره های قرآن ، و ضرب المثلهای حکیمانه و اشعار نغز و عالمانه
شعرائی چون سعدی ، حافظ ، مسعود سعد ، نظامی ، سنائی ، پروین اعتصامی ، و
امثال اینان اختصاص دهند تا فعالیت مغزی آنان بیش از پیش تقویت گردد، و
بتوانند در کنار دوستان و در مجالسی که شرکت می کنند از آیات قرآن و ضرب
المثلها و اشعار معنا دار برای رشد دیگران استفاده نمایند .
و بخشی را اختصاص به رفتن به مسجد جهت عبادت حضرت حق و اعلام بندگی به
پیشگاه مقدس خدای مهربان قرار دهند و در ضمن رفتن به مسجد دوستانی جدید و
مؤمن و با وقار به دوستان خویش بیفزایند و از برکت مسجد با احکام الهی و
معارف اسلامی آشنا شده, به آبادی آخرت خویش کمک کنند.جوانان در ایام فراغت
تابستان باید وجود خود را از افتادن به دام دوستان ناباب و شکارچیان شخصیت و
کرامت ، و دزدان راه انسانیت و رفتن در مجالس لهو و لعب و نشست و برخاست
با افراد پوچ و بی هویت حفظ کنند ، مباد آن که سرمایه های عظیم انسانی و
فکری و اعتقادی آنان به دست مشتی اراذل و اوباش که گاهی هم چهره دلسوزی و
محبت به خود می گیرند غارت شود.










Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.